Om Forskningsnätet

Medlemmar i Forskningsnätet Skåne

Samarbetande skolor

Vi rekommenderar...

Vad gör Forskningsnätet?

Verksamhetsformer
Forskningsnätet ordnar framför allt s k forskningsdagar med forskarföredrag och seminarier, studiebesök på forskningsinstitutioner och företag, korta kurser (t ex i vetenskapliga metoder) och lärarfortbildning.
även mentorer för projektarbeten kan i viss utsträckning förmedlas. Forskningsnätet kan också i begränsad omfattning ge stipendier så att elever eller lärare kan delta i konferenser med forskningsanknytning.

Ämnesexempel
I listan nedan hittar du exempel på ämnen som tagits upp i Forskningsnätet. Ämnena har ofta behandlats tvärvetenskapligt.

Ytterligare information kan du få genom att kontakta Forskningsnätets verksamhetsledare.

Listan senast uppdaterad 16 januari 2015.

  • 3D-printining
  • Afrika: På spaning efter framtidens Afrika – problem och möjligheter i Afrika söder om Sahara
  • Alkoholforskning
  • Argumentationsteori
  • Arkeologi
  • Astronomi
  • Bedömning i skolan
  • Behövs forskarna i skolan?
  • Biomimetik – tekniken härmar naturen
  • Byggnadsenergi
  • Darwin och evolutionsbiologin
  • Design och inredning
  • Design och produktutveckling
  • Detaljhandelsforskning – olika perspektiv
  • Det glokala samhället
  • Diabetesforskning
  • Döda nervceller och reparation i hjärnan
  • English in Modern Society
  • Entreprenörskap i forskning och praktik
  • Epigenetik
  • ESS-anläggningen i Lund
  • Etniska konflikter i Europa
  • EU och framtiden
  • Europa i globaliseringens tidevarv
  • Filmvetenskap: Våld i filmen och i verkligheten
  • Finanskriser
  • Folkmord
  • Forskare om val och politik
  • Forskning om kulturer och religioner
  • Forskning om lärandet
  • Forskning om val och politik
  • Fysik: Einsten och hans fysik
  • Fysiken i skolan och på universitetet
  • Genforskning -teknik och etik
  • Genusvetenskap
  • GSM-telefoni
  • Handikappteknologi
  • Hatets och kärlekens språk – om hur sångtexter påverkar oss
  • HCCI-motorn – en ny teknik för förbränningsmotorer
  • Historia på vita duken
  • Historia: Vem var Robin Hood? Historieforskaren lägger pussel
  • Historiebruk
  • Humanekologi
  • Hälsa och livsstil
  • Industridesign
  • Interaktionsdesign
  • Internet – hot och kränkningar
  • Invandrare som byggde Sverige
  • Islam i Europa – religion i förändring
  • Islam: En islamologs syn på Irakkonflikten
  • Islam: Kvinnornas situation i den arabisk-islamska kulturen
  • Islam: Muhammedbilderna, Jyllands-Posten och den muslimska världen
  • Islamofobi
  • IT: Öppen IT-värld – vad driver Open Source och Linux?
  • IT – forskning om användbarhet
  • IT-design
  • Kampen om skolan – vem och vad styr skolan?
  • Kaosteori
  • Kemi: Ett modernt kemilaboratorium
  • Kemi: Tillämpad kemiforskning
  • Kina: Kultur, historia, samhälle, språk
  • Klimat: Naturvetenskapliga och tekniska perspektiv på klimathotet
  • Klimat: Miljöhoten, klimatförändringen och samhället
  • Klimathotet och elevernas oro
  • Klinisk genetik med inriktning på cancer
  • Kognitionvetenskap
  • Källkritik på internet
  • Kärlekens kemi
  • Lingvistik
  • Livsstil och hälsa – om födans och sömnens betydelse
  • Lyckoforskning
  • Lärares yrkesetik
  • Lärarfilosofi: Om konsten att se klart på det egna uppdraget
  • Maktförskjutning i världen
  • Mat, matkultur och hälsa
  • Matten under ytan – om tillämpad matematik
  • Mot det glokala samhället – Sverige, Skåne, vår egen ort i den pågående globaliseringsprocessen
  • Måltiden som forskningsobjekt – en inblick i måltidskunskap
  • Mänskliga rättigheter
  • Nanovetenskap och nanoteknologi
  • Nazism och folkmord
  • Nyandlighet
  • Odontologi
  • Produktutveckling – tekniska och ekonomiska aspekter
  • Radiofysik
  • Relationer runt Östersjön
  • Religionens många bottnar
  • Retorik för lärare
  • Ribosomer
  • Sant eller sannolikt – om hur matematik, statistik och sannolikheter genomsyrar vår vardag
  • Sexologi
  • Sexualitetens idéhistoria
  • Sjuk eller frisk av maten?
  • Skola och bildning
  • Solforskning
  • Spel som pedagogiska verktyg
  • Språkhistoria
  • Språk – vad är ett språk?
  • Staden och framtiden
  • Stadsplanering – forskning och verklighet
  • Stamceller i sjukdomsterapi
  • Stress
  • Sångaren på den tomma spelplatsen: Sångstilar, presentation och framförande
  • Sömnforskning
  • Tal, skrift och tänkande – teorier och aktuella forskningsmetoder
  • Teknisk psykologi
  • Tänka kritiskt: Om konsten att vara tvärsäker men ändå ha fel
  • Unga i ett ymnigt medielandskap
  • Utvecklingslära och skapelsetro
  • Vad kan vi lära av (idrotts-)psykologin?
  • Vetenskap och ovetenskap – om vetenskapliga synsätt och metoder i kontrast till pseudovetenskap och humbug
  • Vetenskaplig metod – naturvetenskap (med biologisk inriktning)
  • Vetenskaplig metod – samhällsvetenskaper
  • Vetenskapsdag för lärare
  • Vetenskapsjournalistik
  • Växtförädling
  • Växtskydd
  • Zooekologi
  • Ångest – om ungdomsdepressioner och självdestruktivitet
  • Östersjön – ekologi
  • Östersjön – historiska perspektiv